0 Läs mer >>

KOLLEKTIVTRAFIKENS PLUS OCH MINUS.

De senaste mandatperioderna har många förbättringar skett med kollektivtrafiken i länet. Att allt är samlat under en regional huvudman ser jag som något positivt. Men jag anser också att bara för att man tillhör den styrande majoriteten i regionen så kan man inte gå i försvarsställning och blunda för de brister och behov som inte har blivit tillgodosedda i länet. Vi vet att landsbygdstrafiken är den del där vi ännu inte har lyckats stärka kollektivtrafiken och på vissa ställen har den ökade turtätheten mellan kommunhuvudorterna medfört försämringar för de som bor i mindre orter och på landsbygden.

När den nya trafiken infördes i Sydnärke för två år sedan, så blev det stora förbättringar t ex från Askersunds stad till både Hallsberg och Örebro och det ska vi förstås vara stolta över. Det gjorde Länstrafiken bra! Men tyvärr minskade turtätheten samtidigt på många stället utanför dessa två linjesträckningar. Vi vill att fler ska resa kollektivt! Då måste vi också skapa möjligheter för alla länsinvånare att kunna göra det! Jag som ledamot i kollektivtrafiknämnden har, precis som Askersunds kommun och även regionfullmäktige, många gånger påtalat vikten av att synkronisera kollektivtrafiken så att det ska gå att resa kollektivt även från landsbygden. Trots detta så har vi fortfarande efter flera år, tidtabeller där expressbussar från Örebro anländer tio minuter efter att bussarna går från centralhuvudorten till resterande kommundelar. Varför har detta inte åtgärdats? Det blir ju helt omöjligt att resa kollektivt när bussystemet inte passar ihop ens inom samma kommun!


Självklart är det ohållbart att köra tomma bussar om få eller inga reser på vissa turer. Jag vill se en stor satsning på anropsstyrd närtrafik som gör kollektivtrafiken tillgänglig för alla länsinvånare. Då ersätter man olönsamma och tomma bussar med fler turer med anropsstyrd närtrafik. Då kan alla resa kollektivt från sitt hem oavsett var i länet man bor, men fordonen rullar bara när någon verkligen behöver resa och det sliter då inte heller på miljön i onödan och inga pengar försvinner på tomma körningar.

Vi måste också bli bättre på att prioritera rätt! Det talas mycket om att fler ska använda cykel. Det är jättebra! Men vi måste då också vara realistiska och inse att detta inte är ett alternativ för de som bor på landet. Har man två mil till jobbet, butiken eller skolan så väljer man inte att cykla varje dag, då är det bil eller kollektivtrafik som är alternativen. Cykelvägar på landet är bra och skapar säkrare trafiksituationer för de som kan ta sig fram på det sättet, men det är i huvudsak i städer och större tätorter som cykeln kan bli ett riktigt alternativ för de som arbetspendlar. Det finns också röster som önskar snabba förbindelser med taxi eller buss från krogen i Örebro ut till länets alla kommuner. När vi nu inte ens har möjlighet till en fullgod kollektivtrafik på landet, så anser jag att detta måste bli något som prioriteras bort. Det är kostsamt för Länstrafiken och det är fullt möjligt för vänner att turas om att vara nykter så att man kan ta egen bil när man vill ut och roa sig. Då anser jag att det är viktigare att satsa mer på kollektivtrafik på landsbygden under dagtid! Vi bör också fråga våra länsinvånare om de vill prioritera bra resmöjligheter inom länet, eller om skattepengarna ska gå till dyra tågavgångar till Arlanda?

Vi bör vara medvetna om att många förbättringar av kollektivtrafiken har skett och fler är på gång. Förutom ökad turtäthet mellan kommunhuvudorterna så har också prissänkningar skett flera gånger på framförallt de längre resorna. Jag är också glad att mitt förslag om sänkta priser på sommaren äntligen har kommit till stånd via ”sommarlovskortet”. Möjligheterna att resa med tåg har ökat till grannlänen. Det jobbas även aktivt med miljöfrågorna och drivmedelsstrategier. Att nu också planera för kollektivtrafik i egen regi är ett steg till att kunna erbjuda en bättre service till länsinvånarna samt en tryggare anställningsform för chaufförerna. Vi måste kunna se både plus- och minussidorna om vi ska kunna skapa en god kollektivtrafik!

 

Katarina Raneborn (v)

Ledamot i regionens nämnd för samhällsbyggnad

 

BUSS PÅ LANDSBYGD!