NÄRTRAFIK

ASKERSUNDS KOMMUN BEVILJAS BIDRAG TILL FÖRSTUDIE OM ANROPSSTYRD NÄRTRAFIK

En glädjande nyhet på årets första månad är att Askersunds kommun beviljas 550 000 kr från Leader Mellansjölandet och Jordbruksverket. Syftet med projektet är att ta fram en förstudie av hög kvalitet som ska belysa både möjligheter och hinder för att kunna införa anropsstyrd närtrafik permanent i Askersunds kommun och om det slår väl ut, även på landsbygd i övriga kommuner i länet. Möjligheterna ska vi ta fasta på och hindren ska vi försöka undanröja. Askersunds kommun har även intentionerna att skapa ett hållbart och miljövänligt samhälle. Att kunna skapa ett resandesystem som gynnar miljön dels genom färre privata resor med bil, men också att i förlängningen ställa krav på att den nya trafiken körs på fossilfria drivmedel. Anropsstyrd närtrafik ökar möjligheterna till alla individers inkludering och tillgänglighet till samhället. För rörelsehindrade kan det handla om mobil inkludering, då deras möjligheter att resa till sociala mötesplatser av olika slag ökar då de kan starta sin resa direkt vid dörren. För andra individer och grupper handlar det om att man får större möjligheter att delta i sociala sammanhang och samhällsservice genom ökade möjligheter att resa till/från landsbygden oavsett var man bor i kommunen och vid fler tillfällen per dag. Vi önskar skapa en bättre kollektivtrafik för Askersunds kommuns invånare och besökare samt sekundärt i hela regionen. Vi vill också öka möjligheterna att leva, bo och verka på landsbygden och i mindre orter. Vi vill också stärka kopplingarna mellan stad och land. Även människor som bor i mindre orter och på landsbygd ska ges ökade möjligheter att ta del av stadens samhällsutbud såsom service, kultur och fritid etc. Genom anropsstyrd närtrafik på landsbygden kan attraktiviteten av boende på landsbygden öka. Landsbygden är också många gånger otillgänglig för de som bor i staden och som saknar körkort. Detta öppnar upp för dem att få uppleva landsbygdens mångfasetterade värden. Anropsstyrd närtrafik gynnar även miljön, jämställdheten, klyftor mellan olika samhällsskikt samt skillnader mellan stad och land.

 

Fyra aktörer samarbetar i projektet: Askersunds kommun, Region Örebro län, Åsbro Intresseförening och LRF. Genom att genomföra en förstudie om anropsstyrd närtrafik där resan kan påbörjas redan vid individernas bostad, möjliggör man en ökad tillgång till kollektivtrafik. Detta ökar trivseln och möjligheterna att bo kvar på landsbygden och i de mindre orterna samtidigt som man kan ha en försörjning eller studera etc Det är roligt att detta projekt kan komma igång. Det är en fråga som jag har jobbat hårt för både i kommunen och i regionen. Nu får vi vänta på resultatet och se vad det ger. Anropsstyrd närtrafik körs oftast med mindre bussar och taxibilar, inte med så stora bussar som på bilden.

Katarina Raneborn 

 

Kommentera här: