NÄRTRAFIK
NÄRTRAFIK I LÄNET
I december beslutade nämnden för samhällsbyggnad i Region Örebro län att försök med anropsstyrd närtrafik ska göras på landsbygden i några kommuner under 2018. Detta är en fråga som Vänsterpartiet har drivit länge, både i regionen samt i Askersunds kommun. Under den senaste mandatperioden i regionen har kollektivtrafiken förbättrats avsevärt med betydligt fler bussar mellan kommunhuvudorterna. Vänsterpartiets prioriterade frågor såsom sänkta biljettpriser på de långa resorna och på länskort samt införandet av sommarlovskortet med 50 % rabatt för alla har redan blivit förverkligade under mandatperioden. Beslut om start av ett eget bussbolag för högre kvalitet för resenärerna och tryggare anställningar för chaufförer har fattats. Nu till sommaren 2018 har Vänsterpartiet förhandlat med regeringen och lyckats få igenom gratis buss till Sveriges alla skolelever under sommaren. Vi vill nu också väcka frågan om möjligheten för länets ungdomar att få fria resor dygnet om via sitt gymnasiekort.
Det är nu även dags att göra förbättringar på kollektivtrafiken på landsbygden i länet! Därför ska försök med anropsstyrd närtrafik göras i några kommuner i länet under året. Syftet med trafiken är att hitta det mest effektiva och bästa sättet att bedriva närtrafik på landsbygden för att sedan införa det i hela länet. Tanken är att man ska kunna resa från sitt hem var man än bor till vissa specifika hållplatser i till exempel kommunhuvudorten.
Vänsterpartiet anser att Askersunds kommun bör vara en av dessa försökskommuner av flera skäl. Det är den enda kommunen som politiken har fått kännedom om som har uppvaktat regionen under många år om att få prova anropsstyrd närtrafik. Askersund saknar tågstopp, vilket de flesta andra kommuner i länet har. Askersund är en till ytan stor kommun med invånare utspridda nästintill överallt. De flesta invånarna bor på landsbygden eller i småorter och det saknas kollektivtrafik för stora delar av kommunen, eller trafikeras med mycket få avgångar. Askersund är också den enda kommunen som har gjort en förstudie om anropsstyrd närtrafik, där regionen är en part i samma projekt.
Det finns ett stort antal äldre i Askersunds kommun. Många av dem bor kvar i hemmet. 900 st äldre över 65 år har 1,5 km till en busshållplats med minst 5 dubbelturer per dag. Det kan jämföras med Örebro och Lindesberg kommuner som hade cirka 1000 äldre personer (nästintill lika många trots att de har ett betydligt större invånarantal än Askersund), och med övriga kommuner i länet som hade ungefär hälften så många äldre utan tillgång till god kollektivtrafik i jämförelse med Askersund. I länet har ungefär 91 % av invånarna tillgång till kollektivtrafik 1,5 km från hemmet. I Askersund är siffran 67 %, vilket tyder på en sämre service för kommunens invånare avseende möjligheter att resa kollektivt.
Kommunikationen inom nämnden för samhällsbyggnad fungerar tyvärr inte tillfredställande. Fortfarande saknas svar på vilka kommuner som kommer att ingå in detta försök och när den planeras att starta och trots att jag är en del av majoriteten så är det svårt att få svar på dessa frågor? En offentlig organisation borde ha en större öppenhet, där insyn och demokrati ska vara ledande. Jag hoppas kunna få svar på frågan via en offentlig debatt istället. Vilka kommuner kommer att föreslås vara försökskommuner för den planerade närtrafiken? Om Askersund inte är en av dem – vilka är argumenten för det?
Katarina Raneborn (v)
Kommun- och regionpolitiker Askersund/Örebro