FÖRSÖKSKOMMUN!
ÄNTLIGEN - NU ÄR ASKERSUND EN FÖRSÖKSKOMMUN!
Jag vet inte hur många år det är nu som jag har försökt få till stånd bättre kollektivtrafik på landsbygden? Jag tror det har gått 5-6 år ungefär sedan jag påbörjade samtal om detta i den nämnd i regionen som ansvarar för Länstrafiken i Örebro län. Jag tog också upp frågan i kommunen när V började samarbeta med S och MP i Askersund. I kommunen var dessa tre partier överens om att det var en bra sak för våra invånare på landsbygden, så vi fortsatte våra samtal med regionen.
Jag anordnade ett seminarie med kommunens hjälp om anropsstyrd närtrafik, där Länstrafikens VD från Kalmar var inbjuden till Askersund för att berätta hur de hade gjort i Kalmar län. Politiker och tjänstemän från regionen och Länstrafiken var också deltagare. Jag tog fram uppgifter och statistik och argument för att Askersunds kommun skulle få bli en pilotkommun och jag hade möten med Länstrafiken i Örebro tillsammans med Per Eriksson, kommunalråd i Askersund. Jag skrev sedan ihop en ansökan för kommunens räkning till Leader Mellansjölandet om ett bidrag till en förstudie om anropsstyrd närtrafik. Fyra parter var delaktiga i förstudien: Askersunds kommun, Region Örebro län, LRF och Åsbro Intresseförening. Kommunens tjänstemän har också varit mycket aktiva i detta och gjort ett bra jobb! Förstudien blev klar nu i januari 2018.
Efter flera års lobbyarbete ökade regionens intresse för att prova på detta med anropsstyrd närtrafik. Det var en fråga som vi i Vänsterpartiet hade drivit länge! I slutet av 2017 beslutade regionen att två kommuner skulle få bli försökskommuner för ett sådant försök. I början var tanken att det skulle bli två kommuner i den norra länsdelen, men efter att ha kunnat påvisa varför det fanns skäl att välja Askersund, så var jag idag med och fattade beslut i nämnden för samhällsbyggnad i regionen, om att Nora och Askersund skulle få vara de två kommunerna som ska få chans att vara först ut med detta! Nu hoppas jag att det ska falla väl ut! Både att man planerar trafiken så att det ska bli en förbättrad service för våra kommuninvånare som bor på landsbygden, men också att många passar på att åka med den nya trafiken så att den blir kvar! Tanken är sedan att hela länet ska få möjlighet att få närtrafik på landsbygden när vi ser resultatet från de två försökskommunerna. ÄNTLIGEN!
Katarina Raneborn (v)
